Oldal kiválasztása

Vállalati egészségnap vagy sportnap, jól hangzik, ugye? Ha azonban ennyivel letudtuk a munkahelyi egészségfejlesztést, vajon eleget tettünk-e a munkavállalóinkért? Sorozatunk korábbi részeiben (1. rész, 2. rész) bizonyítottuk, hogy a jó egészségprogram nem nagylelkű adomány, hanem kőkemény üzleti megfontolás. Ideje rátérnünk, hogyan is érjük ezt el. A munkahelyi egészségprogramokról szóló 3 részes blogsorozatunk szerzője Dr. Szabó Ágnes, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa.

Nem mi állítjuk, hanem egy nemzetközi tudósokból és kutatókból álló csoport, a Virgin Pulse, hogy a hordható kiegészítők és más mérőeszközök használata egyre jellemzőbbé válik majd az egészségfejlesztésben. Kell ugyanis a folyamatosság, kell a személyes visszajelzés, kell a személyre szabottság, és kell a munkavállalók egyedi igényeire, vágyaira való odafigyelés. A Fitpuli mondjuk épp ezt teszi.

De nézzük, mitől is működhet jól egy céges egészségprogram?

  • A felsővezetés elkötelezett az egészségfejlesztő program mellett, a program kellőképp fontos stratégiailag, és az anyagi és emberi erőforrások biztosítása is megoldott. A vezetőknek a vállalati kultúra megváltoztatásában is fontos szerepük lehet.
  • Vannak reális célok, és tudják, hogy honnan hová akarnak eljutni, egyénileg és vállalati szinten is. Mérik a kiindulási állapotot, és terveznek (idővel, erőforrással, emberekkel a kockázatokat és a lehetőségeket is mérlegelve). Ideális esetben ezt nagyban segítik az automatikus mérőeszközök.
  • A program hosszútávú. Ne csak pár hétig használjunk appot, trackert, amíg az újdonság varázsa tart, mert a jótékony hatások bizony nem egyik napról a másikra jelentkeznek. Minimálisan egy 3-5 éves időtávra vonatkozó egészségterv szükséges, ezt érdemes lebontani éves akciótervekre, kisebb programokra.
  • Talán az egyik legfontosabb dolog az igények felmérése, a munkavállalók bevonása. Az igények felmérése mellett egy jól működő programnál végeznek állapotfelmérést, és ezek egyéni kiértékelését, csinálnak egy személyes fejlesztési tervet/ajánlást az egészség-rizikófaktoroknak és igényeknek megfelelően. Ezen egyéni felmérésekre lehet építeni a vállalati programokat is.
  • Vannak felelősök, egy csapat, aki a munkahelyi egészségfejlesztő programért, annak működéséért felelős, minden síkon. Vannak egészségfejlesztő megbeszélések, meetingek, ezen minél több részlegből részt vesznek. A mozgósításban a legfontosabb érintetteket, véleményvezéreket kell megnyerni.
  • Kommunikálják az egyes eseményeket, előadásokat, programokat, több csatornán. Motiválják, ösztönzik az alkalmazottakat, hogy minél több eseményen, programon vegyenek részt. Megfelelő kommunikációs csatornákat választanak, ahol az előnyök, motiválók mellett van lehetőség munkavállalói visszajelzésre, az elégedettség/elégedetlenség kifejezésére Lehet különféle marketingeszközöket is használni, de a tudományos tények, bizonyítékok is hatásosak. Formális és informális csatornákat is használni kell.
  • A programok legyenek mindenki által hozzáférhetők megfelelő időben és megfelelő helyen. Az időhiány mellett ez a két leggyakrabban előforduló kifogás, hogy miért is nem vesznek részt.
  • MÉRÉS! Bár a lista legvégére került, a legeslegfontosabb elem. A Legfittebb Munkahely Felmérés egyik nagyvállalati győztese szerint „a legfelsőbb vezetés meggyőzésére a mérhetőség egy kulcs. Ezzel lehet elérni, hogy komolyan vegyék. Nekik számok kellenek.”. Ha mérünk, akkor tudunk folyamatosan értékelni, ellenőrizni, fejleszteni a programon is.

Érdemes megnézni a WHO egészségprogramokra vonatkozó folyamatos fejlesztés modelljét.

Forrás: WHO (2010) alapján

Mi sem egyszerűbb, már csak el kell kezdeni. A jó hír az, hogy a Fitpuli minden egyes folyamatot hatékony megoldásaival segíteni tud, kezdve a legelső lépésektől a végcél eléréséig. Jó egészségfejlesztést kívánunk!

Shares

Pin It on Pinterest

Share This