Csapatkihívás: Hogyan segítsük a dolgozók lelki egészségének megőrzését távmunka alatt?

Admin • 2020.04.20

Nagyot fordult a világ február óta. Pár hete még attól volt vonzó egy munkahely a dolgozók számára, ha támogatta az otthoni munkavégzést, mostanra viszont a legtöbben valószínűleg már nem bánnák, ha visszamehetnének az irodába. Legalább egy kicsit. Pszichológus szakértőnkkel, Varga Borival beszélgettünk a #stayathome árnyoldalairól és arról, mit tehetünk munkaadóként, hogy a távmunka megint élmény legyen. Legalább egy kicsit.

Sokszor halljuk, hogy az ember társas lény, de talán kevesebbszer gondolunk bele abba, miért is alakult ez így. A válasz, mint mindig, az evolúcióban rejlik: a főemlősöknél több mint 50 millió éve jelent meg a csoportos együttélés, az előemberek pedig 3-4 millió éve kezdtek el egymással együttműködni, eleinte főleg védelem és táplálékszerzés céljából. Ha valaki kiszorult ebből a kötelékből, vagyis elesett a csoport jelentette fizikai és pszichés erőforrásoktól, az súlyos vagy akár végzetes következményekkel járt.

FitPuli az egészség őrzője

A mostani járványhelyzetben ennek pont az ellenkezője igaz. A magánéletben és a munkahelyen is társas elkülönülésre kényszerülünk, amire sem az evolúció, sem a civilizáció nem készített fel minket. „Ilyen egészségügyi válságra rég nem volt példa. A legutóbbi globális járvány a spanyolnátha volt a múlt század elején, de azóta nagyon felgyorsult a világ” – magyarázza Bori. „Nem tudjuk, meddig fog még tartani ez a helyzet és milyen feltételekkel. Ez a bizonytalanság értelemszerűen sokunkban frusztrációt okoz.”

És egy csomó mást is. Az elszigeteltség könnyen átcsaphat magányba, hiszen sokkal kevesebb lehetőségünk van a társas kapcsolataink ápolására, legyen szó a barátainkról vagy a munkatársainkról. A munkahelyünk megtartó hálót és rendszerességet is jelent az életünkben, ami ilyenkor szintén sérül. „Ez sokszor a motiváció, a hatékonyság, az együttműködés és a tudásátadás rovására megy. Fontos, hogy azt nézzük, hogyan hozhatjuk ki a mostani helyzetből a legtöbbet egyéni és vállalati szinten is” – mondja Bori. Íme, pár tipp. 

1. A tudatosság fél egészség

A munka és a magánélet szoros kölcsönhatásban vannak egymással. Ha otthon kiegyensúlyozott az ember, általában a munkahelyén is hatékonyabb, ha pedig sikerül énhatékonyságot megélnie a munkahelyén, az a magánéletre is pozitív hatással van. A nagy elkülönülésben viszont ezek a határok könnyen elmosódhatnak. „Most különösen fontos, hogy analitikus módon szemléljük a működésünket és a szokásainkat. Húzzunk éles határokat munka és szabadidő között, gyakoroljunk önkontrollt és tartsuk magunkat a felállított napirendünkhöz” – tanácsolja a pszichológus.

2. Ép testben…

Ép kolléga. Ez nem az a helyzet, amikor megengedhetjük, hogy elhanyagoljuk magunkat, sem testben, sem pedig lélekben. A Fitpulinál ezért is tettük nemrég elérhetővé mindenki számára az egészségmegőrző alkalmazásunk Office Gym modulját, aminek az edzéstervét Béres Alexandra dolgozta ki. De egy digitális egészségprogram sok minden másban is segíthet az otthoni mozgásra ösztönzésen kívül. „A hangulatnapló, az alvásnapló, a lépésgyűjtő és a vízbevitelmérő modul folyamatos visszajelzést ad a kollégáknak a napi egészségmutatóikról, hogy elérhessék a kitűzött céljaikat” – magyarázza Bori.

3. Közös cél, egyéni siker

És ha már a céloknál tartunk: a saját és csoportos kihívások rengeteget segíthetnek abban, hogy távmunkában is hatékonyak maradjunk. Az egyéni célok kitűzésével saját magunk is növelhetjük az énhatékonyság-érzést és a motivációnkat, de ha egy egész csapat áll mögöttünk, sokkal többre lehetünk képesek. Bori tanácsa: „Legyünk kreatívak! Szabhatunk egymásnak kölcsönös határidőket, szervezhetünk mindfulness-kihívásokat, megoszthatjuk a céges chat platformon, ki milyen otthonról dolgozós menüt készített aznap vagy meghatározhatunk egy közös lépésszámot, amit csapat- vagy akár céges szinten minden nap el kell érni.”

4. Maradjunk kapcsolatban

A csoportos kihívások mellett az egyéni figyelem is sokat számít. Attól például, hogy vezetőként nem találkozunk a munkatársakkal nap mint nap, ne feledkezzünk meg a rendszeres, konstruktív visszajelzés-adásról. „Fontos fenntartani a kollégákban azt az érzést, hogy továbbra is nyomon követjük és elismerjük a munkájukat” – magyarázza a szakértő. És persze figyelünk az egészségükre is: fektessünk nagyobb hangsúlyt a koronavírus elleni védekezéssel és az egészség, a motiváció és a munka-magánélet egyensúly fenntartásával kapcsolatos edukációra. „Van olyan cég, ahol a dolgozók külön platformon oszthatják meg az aggályaikat vagy kérhetnek segítséget a távmunkával kapcsolatban. Ez is azt az üzenetet közvetíti, hogy a válság alatt is veled vagyunk és nem hagyunk magadra.”

Ne maradj le semmiről!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és értesülj az elsők között a digitális egészségfejlesztéssel, a munkahelyi egészségprogramokkal és az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tudnivalókról a Fitpuli szakértőitől!