A munkaerő-megtartás eszközei • Fitpuli

A munkaerő-megtartás eszközei

Admin • 2021.09.22

A munkaerő megtartása nem egyszerű feladat – rengeteg cég pedig nem is stratégia szintjén foglalkozik a munkaerőpiaci kérdésekkel. Sokszor egy munkavállalónak két lehetősége van: vagy azonosul a szervezeti kultúrával, vagy megszökik.

A 21. században viszont a trend változik, a fiatal generáció könnyen vált munkahelyet, ha nem tetszik neki valami. A cégeknek pedig igazodniuk kell az alkalmazottak igényeihez: de mik ezek, és mik a munkaerő megtartás eszközei?

Ezért elengedhetetlen a munkaerő megtartása

A munkaerő-megtartás azért fontos, mert nagyon sok pénzbe kerül egy felmondott/kirúgott alkalmazott pótlása. Ilyenkor ugyanis számolni kell a

  • toborzási (hirdetési) költségekkel,
  • a munkaerő-kölcsönző és közvetítő cégek jutalékával,
  • vagy a kifizetendő végkielégítéssel.

De vannak egyéb, láthatatlan költségek is, melyek az

  • új munkavállaló ejtette hibákból,
  • a hatékonyság csökkenéséből (valaki munkaideje azzal megy el, hogy az új kollégát tanítja be),
  • és az esetleges motivációvesztésből is (ha például olyan távozott, akit a kollégái nagyon szerettek)

A fluktuáció számokban

Egy kolléga pótlása alaposan felboríthatja a költségterveket: ha valaki a próbaideje alatt távozik, a veszteség általában 600.000 és 1.500.000 forint között lehet. 

Egy tapasztalt kolléga esetén ez az összeg a munkavállaló éves fizetésének kb. másfélszerese, tehát pozíciótól függően akár 3.000.000-tól több tíz millió forint is lehet a senior kolléga pótlása. 

A munkaerő-megtartás költségei

Ugyanígy a munkaerő megtartásának is megvannak a maga költségei. A folyamatos fizetésemelések, béren kívüli juttatások, az iroda fejlesztése, a céges laptop, stb. mind-mind arra szolgál, hogy az alkalmazottak a cégnél maradjanak.

Ezek összköltsége mégis eltörpül amellett a több millió forint mellett, amibe a fluktuáció kerül. A legtöbb vállalatnál mégsem fut végig a matek: fizetésemelés helyett sokszor egy új munkavállaló felvétele lesz a megoldás. 

Vannak persze olyan elemei is az employer brandingnek és a dolgozói lojalitás növelésének, amik nem feltétlenül kerülnek pénzbe.

Munkaerő megtartása a koronavírus után

A koronavírus alatt különösen nehézzé vált a munkaerő megtartása – sőt, voltak szektorok, ahol lehetetlenné vált. Voltak, akik elbocsátották az alkalmazottakat, mások átcsoportosították őket új területekre. A COVID elcsendesedésével több új trend is kirajzolódott:

A home office a munkaerő-megtartás alappillére lett

Nem csak a koronavírus alatt, hanem általánosságban véve lett alapelvárás a home office lehetősége. A munkavállalók az elmúlt egy évben megtapasztalhatták, hogy otthonról is el tudják végezni a feladataikat: miért is menne be az irodába egy tervezőépítész, egy programozó, vagy egy marketinges?

A tanulás, önfejlesztés különösen fontos

Mivel kevés volt a szórakozási lehetőség, ezért többen is a legjobb módját választották a felesleges idő kitöltésének: tanultak valami újat. Ezek az emberek új hard skillekkel gazdagodtak, amik miatt a COVID végeztével nagyobb esélyük lett a munkaerőpiacon versenyképesebb munkát találni.

Az egészségügyi kérdések is előtérbe kerültek

Természetesen az egészségüggyel kapcsolatos elvárások is emelkedtek. Itt többről van szó, mint az egészséges munkakörnyezet kialakításáról: a maszkviselés, a kézfertőtlenítők használata és a távolságtartás alapvető COVID intézkedések.

Míg az USA-ban egyre nő azoknak a cégeknek az aránya, akik egészségprogrammal és egészségbiztosítással rendelkeznek, addig Európában, főleg Közép-Kelet Európában ez a folyamat még csak gyerekcipőben jár. 

Azok a vállalatok, akik elsőként alakítanak ki jól működő egészségprogramot, komoly versenyelőnybe kerülhetnek, és a legjobb minőségű munkavállalókat kaparinthatják meg.

A Fitpuli és az employer branding

A munkáltatói márkaépítés (employer branding) egyik elengedhetetlen eleme, hogy a dolgozók fizikai és mentális egészségére odafigyeljünk.

A Fitpuli applikációnk képes arra, hogy

  • dolgozói egészségprogramot hozzatok létre,
  • amit gamifikációs elemekkel, versenyekkel is bővíthettek,
  • és egészségügyi biztosítást is nyújtunk számotokra!

Egyedülálló, tudományos kutatásokon alapuló digitális egészségprogram nagy(ra törő) vállalatoknak.

Puli Start

Fitpuli

Munkavállalói egészségtudatosság és produktivitás fejlesztése, betegségek okozta vállalati szintű kiadások csökkentése

  • Fitpuli applikáció
  • Csapatkihívások
  • Professzionális attitűdvizsgálat
Ajánlatot kérek

Puli Plus

Fitpuli + Foglalkozás-egészségügy

Foglalkozás-egészségügyi ellátással kombinált digitális egészségprogram, amely kiemelkedően hatékony prevenciót és magasabb vállalati megtakarítást tesz lehetővé

  • Fitpuli applikáció
  • Professzionális attitűdvizsgálat
  • Foglalkozás-egészségügyi ellátás
Ajánlatot kérek

Puli Care

Fitpuli + Biztosítás

Munkavállalói egészségtudatosság erősítése a vállalati szintű veszteségek csökkentésével, kapcsolt biztosítással és gyors, modern egészségügyi ellátással

  • Fitpuli applikáció
  • Professzionális attitűdvizsgálat
  • Egészségbiztosítás
Ajánlatot kérek

Puli Pro

Fitpuli + Foglalkozás-egészségügy + Biztosítás

Teljes és komplex egészségfejlesztési, -megőrzési és ellátási ökoszisztéma: digitális egészségprogram kapcsolt foglalkozás-egészségügyi ellátással, mindez megbízható és korszerű egészségbiztosítási háttérrel

  • Fitpuli applikáció
  • Professzionális attitűdvizsgálat
  • Csapatkihívások
  • Foglalkozás-egészségügyi ellátás
  • Egészségbiztosítás
Ajánlatot kérek

Ne maradj le semmiről!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és értesülj az elsők között a digitális egészségfejlesztéssel, a munkahelyi egészségprogramokkal és az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tudnivalókról a Fitpuli szakértőitől!