Válság, menedzsment, avagy hogyan alakítja át a koronavírus-krízis a munka világát?

Admin • 2020.04.28

A koronavírus-krízis jött, látott és bár reméljük, győzni nem fog, az életünket már most minden téren felforgatta. A nappaliba költözött az edzőterem, online lelkizünk a barátainkkal és akár pizsamaalsóban is meetingelhetünk (bár ezt nem ajánljuk). És közben azt várjuk, mikor térhetünk végre vissza a normális kerékvágásba, otthon és a munkahelyen is. De vajon visszatérhetünk-e valaha? Egyáltalán, érdemes visszatérnünk a válság előtti szokásainkhoz?

Nemrégiben Kmoskó Judit veterán HR-szakértővel beszélgettünk arról, hogyan alakítja át a járványhelyzet a munka világát – és miért nem biztos, hogy ez baj.

Hogy látod, hogyan hat a mostani válsághelyzet a munkahelyekre?

Ahogy dolgozunk, az már a világjárvány előtt is átalakulóban volt és időszerű is volt, hogy átalakuljon. A probléma az, hogy a szükséghelyzet miatt mindez nem organikusan ment végbe, hanem sok szempontból ránk lett kényszerítve. Egyik napról a másikra változtak meg azok a szokásaink, amik tíz, húsz, száz éve alakultak ki, például, hogy fizikailag bemegyünk minden reggel dolgozni a munkahelyünkre. A krízis egy olyan nyitottságot hozott elő a vállalatokból, ami korábban nem biztos, hogy megvolt. Ha ezzel tudnak élni, ez a változás nagyon pozitív lehet.

Elég, ha csak az otthoni munkavégzésre gondolunk. A home office még 2020-ban is rengeteg helyen kérdőjel volt. Sokakban például ott volt a bizonytalanság, hogy vajon tényleg dolgoznak-e az embereik, amikor otthon vannak. Emiatt egyszerűen nem engedélyezték vagy nem is vizsgálták, hogyan tudnának távmunkában dolgozni. És itt nemcsak olyan cégekre gondolok, ahol gyártósor van, hanem akár IT-cégekre is. Ennek az az oka, hogy a cégvezetők szeretik rajta tartani a kezüket a szervezet pulzusán fizikailag is, nem csak virtuálisan. A koronavírus-helyzet viszont ezt teljesen felülírta. 

Milyen más pozitív változásokat tapasztalsz?

Egyrészt nagyon sokan rájöttek arra, hogy a távmunka nem is akkora ördöngösség, mint ahogy korábban gondolták. Sőt, a legtöbb vezetőtől azt hallom, hogy sokkal hatékonyabban megy a közös munka! A beszélgetések tervezettek, nincs annyi zavaró tényező. Többet és fókuszáltabban tudnak a csapataikra figyelni, és sokszor a csapattagok is jobban tudnak összpontosítani a feladataikra.

Azoknak az új, pozitív szokásoknak pedig, amiket most alakítunk ki, később is hasznát tudjuk venni. Én például most az összes csapatommal reggel és este is is tartok egy rövid meetinget,  hogy legyen egy indítása és egy befejezése a napnak. Amikor este mindenki elköszön a másiktól, szeretném, ha mindenkiben tudatosulna, hogy most fel lehet, sőt fel is kell állni a géptől. Különben az van, hogy este tízkor is ott ülünk és csak mennek a napok. 

Milyen kihívásokat hozott a válság a cégek életébe?

Az otthoni munkavégzés egyrészt folyamatos készenlétet jelent, ami azért tud szorongást okozni az emberekben. Plusz, ha valaki gyerekkel van otthon, vagy nem tud magának egy munkavégzésre alkalmas sarkot kialakítani, az nyilván tovább nehezíti a dolgot. Azt is vegyük figyelembe, hogy a mostani helyzet olyan, amit még soha senki nem élt át és mindenki máshogy reagál rá. Van, akit jobban megvisel, van, akit kevésbé. Nagyon fontos, hogy ezeket a reakciókat megértsük és kezeljük a szervezeten belül. 

Mit tanácsolsz a cégeknek, hogyan érdemes kezelni ezeket?

Kommunikáció, kommunikáció, kommunikáció! Elengedhetetlen, hogy folyamatosan, hitelesen tájékoztassuk az embereket a járvánnyal és a cég jövőjével kapcsolatos fejleményekről is. Sokat segíthet egy online coaching- vagy stresszkezelő program vagy akár egy heti, teljes szervezetet átfogó hangulatfelmérés. Ne felejtsük el azt sem, hogy nem csak a vezetőnek, a dolgozóknak is fontos, hogy a cég pulzusán tarthassák a kezüket! Keressük meg azokat a csatornákat, ahol a felső vezetés kapcsolatban tud maradni a kollégákkal – például virtuális town hall meetingen keresztül! A közös céges programokról sem feltétlenül kell lemondani: tarthatunk online irodai jógát vagy közös kávészünetet. 

És végül, mit tegyünk, ha majd visszamegyünk az irodába?

Alaposan készüljünk fel! Biztos, hogy mindenki rögtön vissza akar majd állni a normál kerékvágásba és teljes őrület lesz, ezért fontos, hogy szépen előre kitaláljuk a „re-onboarding” folyamatokat. Ha időközben új kollégák csatlakoztak a céghez, ne feledkezzünk meg a szükséges tréningekről és bemutatásokról, akkor sem, ha ezek online már megtörténtek! 

És ami a legfontosabb: tudatosan vonjuk le a tanulságokat a válsághelyzetből a jövőre nézve. Például, hogy milyen veszélyes egy helyen tartani az összes információt a szervezeten belül. A mostani helyzet tökéletes apropó arra, hogy a cégek belső tudásbázisokat, akár egész „company wikiket” építsenek, amiket aztán később az onboardingnál vagy a napi működésük során is sikerrel használhatnak. 

Ne maradj le semmiről!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és értesülj az elsők között a digitális egészségfejlesztéssel, a munkahelyi egészségprogramokkal és az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tudnivalókról a Fitpuli szakértőitől!