Oldal kiválasztása

Se szeri, se száma az egészséges életmódról szóló tanácsoknak, jöjjenek azok a médián keresztül vagy éppen személyes utakon. Létezik azonban hat olyan központi terület, amely alapvetően határozza meg életed minőségét. Az Amerikai Életmódorvostani Társaság modellje ezeket a kulcspontokat foglalja össze: az alábbiakban bemutatjuk, mely területekkel érdemes elsőként foglalkoznod az egészséged és hosszú távú jólléted érdekében.

Dolgoztasd az izmaidat

Ha van, ami már biztosan a könyöködön jön ki, az a “Mozogj sokat!” jelige mögött húzódó általános bölcsesség. Miért szajkózza ezt mindenki? Amikor az izmok mozgatásáról beszélünk, akkor a szép test csak a jéghegy csúcsa. A súlyzózás a szervezeted teljes külső-belső működésére hat: leviszi a vércukor- és inzulinszintet, és javítja a koleszterin és a triglicerid egyensúlyt. Mindeközben több tesztoszteront és növekedési hormont is szabadít fel természetes módon, amik aztán a közérzetet javítják. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a cukorbetegség megelőzéséhez vagy kezeléséhez is milyen remek eszköz. Tényleg nem csak a tükör miatt érdemes elkezdeni egy edzésprogramot!

Egyél frisset, amikor éhes vagy

Ismét egy olyan pont, ami evidenciának tűnhet, de sajnos hajlamos megszegni az ember – mi több, belebetegedni. A kényszerevéssel, mint függőséggel kapcsolatban sok kutatás zajlik manapság. Sok párhuzamot találnak a tudósok az ételhez és a különböző narkotikumokhoz köthető függőségek között. Mint minden függőségnél, itt is megvannak az egyes “triggerek”: egy amerikai kutatás szerint ezek jellemzően a feldolgozott ételekben lévő tartósítószerek és adalékok. Igazi ördögi kör alakulhat ki, ha ilyen feldolgozott élelmiszereket viszünk be egész nap – ezért fontos, hogy friss ételek kerüljenek a tányérra (azok között is minél gyakrabban teljes értékű, növényi alapú élelmiszerek), és csak akkor üljünk le enni, ha tényleg éhesek vagyunk.

Aludj jól

Annyi dolgunk van, hogy sokunk számára jókat aludni (stílszerűen) csupán álom marad. Ennek ellenére sorozatosan elvenni a megfelelő alvásidőből veszélyes, ahogy arról mi is nemrég írtunk a blogunkon. Ha azon kapod magad, hogy bármennyire is figyelsz, nem tudod elérni a pihentető alvást, akkor próbáld meg az alábbiakat:

  • Ne igyál koffeint az esti órákban.
  • Ugyanazokban az időpontokban aludj el, majd kelj fel, legalább hétköznapokon.
  • Amikor próbálsz elaludni, ne legyen körülötted fényforrás, hanem amennyire lehet, teljes legyen a sötétség.
  • Lefekvés előtt 2 órával ne nézz monitort vagy kijelzőt (tv, telefon, tablet, számítógép – egészen pontosan az ezek által kibocsátott kék fényt szükséges kerülnöd).

Ne dohányozz

A dohányzás a test majd minden szervét roncsolja, és a cigaretta okozta halálesetek száma meghaladja a HIV-hez, droghoz, alkoholhoz, motorkerékpárhoz és fegyverekhez köthető elhalálozások összességét! Ezt a döbbenetes statisztikát látva talán nem is kell túlragozni, hogy miért mondjuk azt: ha nem dohányzol, ne is kezdd el soha, ha pedig igen, akkor itt az ideje elhagyni ezt a szenvedélyt – hiszen igencsak káros.

Csökkentsd  a stresszt

Követheted a különböző egészséges életmód intelmeket, de sajnos nem sokat fognak érni, ha a stressz-szinted közben az egekben van. A rossz közérzeten túl a sok feszültség a „stresszhormonnak” is hívott kortizol emelkedését eredményezi, ami aztán idővel anyagcserezavarokat idézhet elő, zsírt raktároz a has tájékára, és számos fizikai és pszichés betegség kialakulásához vezethet. Mozgás, meditáció, relaxáció, vagy éppen csak egy jó nevetés – sok eszköz van a kezünkben a stressz és a túl sok kortizol ellen.

Ápold a kapcsolatokat

A magány nem pusztán rossz, hanem egyenesen az egyik legaljasabb méreg a Földön. Az ember a legtöbb más élőlényhez hasonlóan szociális lény, az interakciókon keresztül megélt mentális és érzelmi aktivitás szükséges ahhoz, hogy egészséges maradhasson. Ha ez hosszú távon hiányzik, az szív- és érrendszeri, gyulladásos és mentális betegségek kialakulásának esélyét is komolyan megemeli az erről szóló kutatások szerint. Az egészséged szempontjából nagyon fontos, hogy értékes, rendszeresen ápolt kapcsolatokat tarts fent!

Pin It on Pinterest