Oldal kiválasztása

Mikor töltöttél le a telefonodra legutóbb ingyenes appot? Azon gondolkoztál, vajon mi fedezi a fejlesztés nem kevés költségét? Reklámok, fizetős prémium szolgáltatások, vagy arra épül az egész üzlet, hogy a felhasználók adatait árusítják ki? Új bejegyzésünkben ezeket a kérdéseket járjuk körül, amelyeket egyre gyakrabban fel kell tennünk magunknak.

A digitális világ szolgáltatásainál megszoktuk, hogy a forradalmi újdonságok is csak néhány kattintásba kerülnek, és azonnal birtokba vehetjük őket, akár anélkül, hogy bármiféle kiadást jelentenének. Ingyenes appokkal javíthatjuk munkánk hatékonyságát, juthatunk fontos valós idejű információkhoz, tanulhatunk új ismereteket, vagy játszhatunk a metrón, ha úgy van kedvünk. Sőt… dobpergés… egészségünket is javíthatjuk vele! (Helló, Fitpuli!)

Azonban ahogy egyre érzékenyebb adatokat osztunk meg ezekkel a szolgáltatásokkal, annál fontosabb, hogy tudatában legyünk, kikhez kerülhetnek ezek az információk. Hogy mennyire sokszor beleléptünk ebbe a folyóba, jól látszik: már 2015-ben is kongatták a vészharangot egy felmérésben, mely szerint tízből kilenc egészségügyi weboldal szivárogtat adatokat (pl. keresési előzményeket) harmadik fél számára.

Ha a FaceApp arcképet öregítő szolgáltatásával kapcsolatban kiverte a biztosítékot a fotók további felhasználása körüli bizonytalanság, az mennyire nevezhető fair eljárásnak, ha a női egészséggel kapcsolatos app megosztja például a Facebookkal, hogy mikor volt az utolsó szexuális együttléted? Ugyanis ez is simán elképzelhető a cikk alapján, amely aktualitása a témának. Érdemes böngészni, milyen hajmeresztő infók cserélnek gazdát: a fogamzásgátlás módszere, a menstruáció időpontja vagy akár tünetei is.

Biztos recept ezek elkerülésére nincs, ellenben álljon itt néhány olyan tipp, ami segíthet eligazodni ebben a dzsungelben. A kérdés tehát, hogy mikor bánj igazán óvatosan egy alkalmazással? Azokban az esetekben biztos, amikor:

    • Nehezen beszerezhető, szenzitív vagy egy jól lehatárolt célcsoport adatait igénylő megoldásra épül az egész szolgáltatás, amely irreleváns (de reklámok célzása szempontjából fontos) információkat is bekér.
    • Bizonytalan, milyen üzleti modell, finanszírozási megoldás áll a szolgáltatás hátterében.
    • Személyre szabott reklámok miatt ingyenes az app, és direkt Facebookkal vagy bármilyen más platformmal való összekötésre csábít.
    • A személyes profil törlésére nem ad egyértelmű lehetőséget, vagy nem tudod lekérni a rólad tárolt adatokat.

Mi, a Fitpulinál egyértelmű és nyilvános üzleti modellre építünk: teljes mértékben GDPR-kompatibilis szolgáltatásunkkal azokat a munkáltatókat keressük, akik értéket látnak a munkahelyi egészségfejlesztésben. Ők fizetnek a platformért, amely aztán ingyenesen elérhető a programban részt vevő munkavállalók számára. Az egyéni adatok titkosítva, csak az adott felhasználói fiókból érhetők el, harmadik félhez nem kerülhetnek. 

Ugyanitt némi szomorú hírt is közölnünk kell: ez az adatvételem az indoka, amiért hozzánk sosem fogsz tudni például Facebook-fiókkal bejelentkezni.

Pin It on Pinterest