Oldal kiválasztása

Legyünk őszinték: egy hosszú nap után csokit majszolni a tv előtt több mint jó dolog. Más kérdés, hogy az egészségünkre ismerten rossz hatást gyakorol, főleg ha nagy mennyiségben tesszük. De pontosan ki is a tettes: a televízió? A csokoládé? Esetleg valami más? Ennek járt utána egy újabb kutatás.

Ülés közben pukkadásig enni magunkat egészségtelen – erről nem nagyon lehet újdonságokat mondani a 2010-es évek végén. Ennél érdekesebb, ha ezt a jelenséget részleteiben és összefüggéseiben is megvizsgáljuk: mi a kapcsolat az ülő helyzetben töltött szabadidő és az étkezési szokások között? Okozhat-e változást az előbbi az utóbbiban?

A kutatást 16-18 év közötti fiatalokra szabták abból kifolyólag, hogy az ő életformájukból lehet hosszú távú következtetéseket levonni. A nagyító alá rakott foglalatosságok a tv nézés, a szabadidős számítógépezés és a videójátékok voltak; a pozitív táplálkozási elemek a zöldségek és gyümölcsök; a „rosszfiúk” pedig a cukros üdítők, az egyszerű szénhidrátok alkotta snackek és a gyorséttermi ételek voltak. Ennek a három halmaznak a különböző metszeteit mérték le, miközben megnézték azt is, mennyi üléssel töltött idő után kezdődnek el trendszerűen jelentkezni az egészségre nézve negatív hatások. 

Az időtartam tekintetében az egyhuzamban ülve töltött 2 óra volt a kulcsszám: aki 2 órát tévézik vagy videójátékozik, ott már megjelennek az igazán egészségtelen minták, míg fél vagy egy órányi időtartamoknál még nem. Így például a sokat tv előtt ülőknél 47%-kal nagyobb volt az esély arra, hogy 3 egységnyi zöldségnél kevesebbet fogyasszanak egy nap, de igaz az is, hogy minden egyes monitor előtt töltött óra 8%-kal növelte annak az esélyét, hogy a javasoltnál kevesebb gyümölcsöt vigyen be valaki a nap során.

Ezzel párhuzamosan viszont 50%-kal nagyobb eséllyel isznak rendszeresen cukros üdítőket a kettőnél több órát tévézők azokhoz képest, akik ennél kevesebb időt töltenek a képernyő előtt. Még erőteljesebben volt megfigyelhető ez a gamerek (számítógépes játékosok) esetében, ők 62%-kal nagyobb eséllyel isznak meg egy héten legalább egy palack üdítőt vagy fogyasztanak gyorséttermi ételt azokhoz képest, akik nem játszanak. A rekreációs célú számítógépezés valamivel jobban (de legalábbis kevésbé rosszul) teljesített, ott 50%-os körüli végeredmény jött ki a cukrozott ital- és fastfood-fogyasztásra való hajlandóságra.

A tanulság mindenekelőtt, hogy az üléssel járó szabadidős tevékenységek bizony hajlamosabbá tesznek minket a betegségeket is előidézni képes egészségtelen táplálkozásra, holott önmagában nem lenne törvényszerű, hogy a monitor egy 30 gramm cukrot tartalmazó szénsavas üdítőt vetessen meg velünk. A legfontosabb, amit tehetünk, hogy még ha le is ülünk egy-két jó órára a képernyő elé, tudatosabban figyeljünk arra, ennek során milyen ételt és italt veszünk kezünk (aztán pedig a szánk) ügyébe! 

Pin It on Pinterest