„A cél, hogy minél több energiánk legyen és minél több ideig”

Admin • 2020.06.17

Dobpergést kérünk: nemsokára landol a Fitpuli jógamodul!

Nem, nem csak jógiknak és nem, nem csak matrac mellé: a hamarosan elérhető videókból megismerhetitek a jóga alapjait, a légzést másképpen és egy csomó trükkös és kevésbé trükkös gyakorlatot, ami jól jöhet a hétköznapok során. Barta Zsófit, a modul kidolgozóját kérdeztük mindenről, amit a zsebjógaórákról tudni érdemes.

 

fitpuli-jogamodul

Mi volt a legfőbb célod a jógamodul kidolgozásával? 

A jógával való ismerkedés és az alapok elsajátítása. Arra törekedtem, hogy ne csak klasszikus jógapózok kerüljenek bele, hanem hogy a testet minél változatosabb módon átmozgassuk. A modul lehetőséget ad azoknak, akik mondjuk sosem találkoztak még a jógával, hogy megtapasztalják, milyen az, amikor összehangolják a légzésüket a mozgásukkal egyszerű, jóleső mozdulatokon keresztül. 

Fontos szempont volt, hogy a felhasználók többsége vélhetően a napja jó részét a számítógépe előtt ülve tölti. És persze az is, hogy egy rövid videó kevésbé ad lehetőséget a fizikai vagy mentális elmélyülésre. Szóval nem a hónapok vagy évek alatt megtanulható jógapózok vagy nagyon elmélyült légzéstechnikák elsajátításán lesz a hangsúly. A cél, hogy a felhasználó fokozatosan, az alapoktól, egy-egy területre koncentrálva ismerkedhessen meg ezzel a mozgásformával. 

Aztán persze, ha kedvet kap, munka után egy jógaórán folytathassa a gyakorlást!

Hogy épül fel a modul?  

Az első hét az alapokról szól: egy videóval indul a jóga hátteréről, majd jön a testtartás, állva és ülve, és hogy mit tudunk csinálni az irodában, ha például csukló-vagy kézfájdalmat tapasztalunk. Átvesszük a légzés szerepét és mechanikáját is, megtanuljuk, mi az a teljes jógalégzés, és hogy milyen gyakorlatok léteznek, amiket akár a gép előtt ülve, minimális mozgásigénnyel is végezhetünk. Nagyon fontos, hogy legyen egy ilyen stabil alap, mert hiába edz valaki minden nap egy órát, legyen az jóga vagy bármi más, ha emellett nyolc-plusz órát tölt ülve, szinte mozdulatlanul, felületesen lélegezve. Ennek sokszor merev izomzat és kötőszövet az eredménye, ráadásul a szervezet is kevesebb oxigénhez jut. 

A második héttől következik a fizikai gyakorlás. 

Hétfőnként egy-egy Napüdvözlet-változatot csinálunk, ami egy áramló gyakorlatsor meghatározott mozdulatokkal, több körön keresztül. Itt is törekedtem arra, hogy meglegyen a fokozatosság, így mindenki megtalálja a saját verzióját. A szerdák egy-egy Pranayama jegyében telnek, ami energiaáramoltatást jelent légzésgyakorlaton keresztül. A keddi és a pénteki gyakorlatok mindig az adott hét témája köré csoportosulnak, például nyak- és váll-, vagy csípő- és lábgyakorlatok. A csütörtöki programot pedig úgy alakítottam, hogy mindig legyenek benne egyensúlyozást és koordinációt segítő gyakorlatok.

Te magad hogyan és mikor ismerkedtél meg a jógával?

Az egyetem alatt kezdtem el gyakorolni, részben azért, mert az ember ott is sokat ül és bemerevedik, másrészt a magammal való viszonyom javítása miatt. 2014-ben szántam rá magam, hogy elvégezzek egy Vinyasa flow jógaoktató-képzést, először itthon, Budapesten.  2018-ban váltottam valóra az álmomat: elvégeztem New Yorkban a Strala yoga-képzést, ami eddigi életem egyik legjobb és legmeghatározóbb élménye volt. 

A Strala filozófiájának az érdekessége, hogy alapvetően a jóga keretei között történik a gyakorlás, de emellett más keleti mozgásformákból, például a tai chiból átvett mozgási alapelvekkel is kiegészül. Ez ad egyfajta könnyedséget a gyakorlásnak és arra sarkall, hogy folyamatosan változtass a beidegződött mozdulatokon. Sokkal kevésbé póz- és formaorientált és inkább arra fókuszál, hogyan tudsz magaddal egyetértésben mozdulni, úgy ahogy neked jól esik és ezt a tudást a mindennapjaidba is átültetni.

Mi a legfontosabb, amit ebből magaddal hoztál?

Rengetegszer mondjuk a jóga kapcsán, hogy „amit a matracon gyakorolsz, azt viszed magaddal”. Ez igaz is, viszont sok jógastílus hajlamos arra, hogy egész órán a jógapózokat boncolgassa és tökéletesítgesse. Ez ugyanúgy tud feszültséget kelteni a testben, és nem biztos, hogy azt éred el vele, amit szeretnél. Annyi stressz ér minket a mindennapok során, hogy számomra nagyon üdítő érzés, ha a matracon nem ez vár. Lehet úgy is gyakorolni, hogy nem fárasztod teljesen ki magad, hanem egy olyan feltöltődésben van részed, amit tényleg magaddal tudsz vinni. 

És amit aztán persze be tudsz építeni a mindennapi életbe is, onnantól, hogy megfogod a tollat és észreveszed, hogy feleslegesen feszíted túl a kezed, odáig, hogy odafigyelsz, hogyan állsz fel a kanapéról vagy hogyan ülsz le a földre. Mindezt csak akkora energiabefektetéssel, amire pont szükség van, hiszen a cél, hogy minél több energiánk legyen és minél több ideig. Ez egyszerűnek hangzik, de közel sem egyszerű megvalósítani. Az áramló, könnyed, de néha intenzív gyakorlatokban hiszek, ahol van lehetőséged érezni, amit a tested üzen, és ennek mentén gyakorolni.

Ne maradj le semmiről!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és értesülj az elsők között a digitális egészségfejlesztéssel, a munkahelyi egészségprogramokkal és az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tudnivalókról a Fitpuli szakértőitől!