Oldal kiválasztása

Ugyanaz a munka, megváltozott életmód? Nem is annyira lehetetlen, mint elsőre hangzik!  Erről gondolkodunk új cikkünkben.

Az életmódváltás szóban mintha élből benne volna valami fajsúlyos, drasztikus változásra utaló jel, amolyan 180 fokos fordulat az addigi rossz dolgokból a jók felé. Felszabadító gondolat lehet, de a valóság az, hogy legtöbbünk lehetőségei nem adottak ahhoz, hogy egyszer csak belekezdjünk valami homlokegyenest másba. Ebben kulcstényező a munkánk is, amiből nem lehet csak úgy kiugrani, és nem is feltétlenül ebben kell keresni a titok nyitját. Három olyan életterületet mutatunk be, amelyek átformálásával adott napirenden belül is komoly változás érhető el.

 

    • Alvás – Ismerős az érzés, amikor felkelés után még vagy negyed órán keresztül azon gondolkozol, de jó lett volna még aludni? Nos, ha valamivel, akkor ezzel egyáltalán nem vagy egyedül, rengeteg ember él kisebb-nagyobb fokú kialvatlansággal – amit nehezít az is, hogy az optimális alvásidőre nem lehet általános szabályokat meghatározni. Ha viszont folyamatosan nyomottnak érzed magad és egyre több kávéra van szükséged ahhoz, hogy közepes hőfokon lehozz egy napot, akkor érdemes kísérletezésbe kezdened az alvásciklusod változtatásával. Nem kell nagy dolgokra gondolnod. Az egyik legalapvetőbb összetevő, amin hosszú távon legtöbben képesek vagyunk változtatni, az az alvásmennyiség – még ha csak kis lépésekben is. Elég ha csak éppen azzal a tizenöt perccel korábban leoltod a lámpát, amit reggel eltöltesz az alváson morgolódással. Legalább ennyire fontos azonban az ébredés időpontja is: nem mindegy ugyanis, hogy az alvásciklusod mely fázisába csörög bele kíméletlenül a vekker. A mély alvás állapotából való hirtelen ébredés sokszor ártalmasabb és fárasztóbb, mintha tíz-tizenöt perccel korábban (!) keltél volna, egy felületesebb szakaszban. Az alvásmintázatnak megfelelő időben jelző mobiltelefonos ébresztő applikációk ma már könnyedén elérhetőek, és érdemi változást hozhatnak a kipihentséged terén!

 

    • Táplálkozási szokások – Amint az korábban is felmerült, az első dolog, ami eszünkbe juthat fáradtság esetén, az még egy csésze kávé. Ez, noha nem a legártalmasabb ötlet a felpörgetésre, egy pont után nem is túlzottan egészséges. Érdemes az egész napi étrendet megnézned, van-e benne valamilyen káros vagy szervezetet terhelő minta: ilyen lehet, ha folyamatosan magas cukortartalmú finomságokat fogyasztasz a nap során; ha lefekvéshez közel sok szénhidrátot vagy kifejezetten zsírosat eszel; vagy éppen rendre kimaradnak a vitamindús főtt ételek a könnyen elérhető dobozosok miatt. Szintúgy árthatnak viszont azok a diéták, amelyek egyik pillanatról a másikra feje tetejére állítanak minden étkezési normát és mondjuk teljes cukor- és zsírstopot hirdetnek. Első lépésként érdemes apróbb változtatásokat bevezetned, például megfigyelned, hogy miként változik az alvásminőséged, ha elhagyod a kenyeret a vacsora mellől és lefekvés előtt 3 órával már nem eszel semmit. Számos kutatás erősíti meg újabban azt is, hogy akárcsak az egész szervezetnek, úgy az emésztőrendszernek is pihenésre van szüksége, sokszor többre is, mint amennyit alszunk. Eszerint tehát a rendszeres korai reggelik, majd késői vacsorák folyamatosan terhelik a tápcsatornát – ennek kiküszöbölésére terjednek az úgynevezett „megszakított böjtölés” (intermittent fasting) irányzatai, amelyek leginkább a reggeli és ebéd megtartását, és a minél korábbi vagy akár teljesen elhagyott vacsorát javasolják.

 

    • Mozgás – Azt vesszük észre, hogy az emberek sokszor elég végletesen gondolkodnak a mozgásról: mintha az inaktivitás és a fitneszfüggő életforma között semmi sem lenne. Holott ott van például a „sétálj két megállóval többet” elv, ami tényleg csak arról szól, hogy ha a munkahelyedtől két buszmegállóra vagy éppen, akkor szállj le és gyalogold le a maradék pár száz métert. Ehhez hasonló, egyszerű gondolatok például, hogy ha teheted, válaszd a lépcsőt a lift helyett, vagy egy szebb napon akár próbáld ki a közösségi biciklibérlést a munkába járás egy szakaszán. Ezzel meg tudod növelni a napi lépésszámaidat úgy, hogy ki sem esel a napi rutinból. A lépésesdi ráadásul még kapcsolatteremtésre is jó fogás manapság, sok Fitpuli ügyfélnél is futnak különböző csapatos kihívások ezügyben. Különösen akkor mozogj többet, ha amúgy úgy érzed, egy megterhelő szellemi feladattal járó munkanap után még egy sorozatra sem tudsz ránézni, annyira kimerültél. A fizikai aktivitás ugyanis a véráramlás serkentésével és a különböző hormonok termelésének növelésével hihetetlenül jótékony hatású; egy esti kocogás után gondolkodni, de pihenni is mélyebben tudsz majd!

Pin It on Pinterest