A kimerültség jelei, tünetei, megelőzése és kezelése

Admin • 2020.09.21

Nem mindegy, hogy szimpla “tavaszi fáradtságról” van szó, vagy komolyabb okok miatt tapasztalod a kimerültség jeleit. A kimerültség tünetei mögött krónikus fáradtság is állhat. Vedd észre, amíg nem késő!

Fáradtság, testi vagy szellemi, érzelmi, idegi kimerültség?

Sokszor mondjuk, hogy “kimerült vagyok”, ami rendszerint azt jelenti, hogy a napi munka során elfáradtunk. Az intenzív fizikai vagy szellemi munka, vagy napi tevékenység után, a nap végén jelentkező fáradtság természetes. Elegendő pihenés, alvás után pedig nyoma sincs. 

Fontos hogy a kimerültség lehet testi, fizikai és szellemi, idegi érzelmi jellegű is. Akármelyikről is van szó, előfordulhat, hogy a fáradtságnak nincsen semmilyen kézzel fogható, azonosítható oka. Az ilyen típusú kimerültség nem akar megszűnni, bármennyit is pihensz, makacsul visszatér, sőt, már a nap elején rád nehezedik. Ebben az esetben nem a szokásos, mindennapos fáradtságról van szó, hanem valami más áll a háttérben. 

Testi kimerültség

Testi kimerültség esetén előfordulhat, hogy az ágyból felkelni is fizikai nehézséget okoz, és mire beágyazol, valósággal hullának érzed magad. A szélsőséges gyengeség, fáradtság mellé pedig számos fizikai tünet társul.

Például:

  • izommerevség,
  • elnehezült végtagok, 
  • csökkent izomerő,
  • lelassult mozgás, 
  • bizonytalan mozgás, 
  • kézremegés.

Szellemi, idegi kimerültség

Szellemi kimerültség esetén a fáradtság nem fizikai, testi szinten jelentkezik, inkább a koncentráció, a gondolkodás és a memória nem kielégítő működésében érhető tetten. Ide sorolhatjuk az érzelmi és az idegi kimerültséget is. 

Ebben a cikkben elsősorban a szellemi, idegi kimerültség jeleit, tüneteit és kezelését tárgyaljuk, jóllehet ez gyakran a testi kimerültséggel együtt jelentkezik.

Krónikus fáradtság szindróma

A tartós és megmagyarázhatatlan fáradtság, kimerültség egy önálló betegség, a krónikus fáradtság szindróma (CFS) tünete is lehet. Erre a betegségre jellemző, hogy a fáradtság leküzdhetetlen, és a kimerültség jelei pihenés, alvás után sem csökkennek. A fáradtság mértéke és intenzitása pedig a napi rutintevékenységek elvégzését is akadályozza vagy lehetetlenné teszi. 

További betegségek, amelyeknek a súlyos kimerültség a tünete lehet

Számos betegség van, aminek hatására az érintetteken a kimerültség jelei mutatkoznak. Néhány példa:

  • vérszegénység (vashiány), 
  • rheumatoid arthritisz és más kötőszöveti (autoimmun) betegségek,
  • pajzsmirigybetegségek, 
  • inzulinrezisztencia, cukorbetegség, 
  • egyes fertőző betegségek,
  • alacsony vagy magas vérnyomás,
  • érelmeszesedés, érszűkület, egyéb szív- és érrendszeri betegségek,
  • depresszió. 

A szellemi, idegi kimerültség jelei és jellemzői

A kimerültség tünetei jelentkezhetnek enyhe vagy súlyos formában is. Az alábbiakban tekintsük át ezeket a tüneteket az említett két kategória alapján csoportosítva.

Az enyhe kimerültség jelei

  • Az ember folytonossan fáradtnak érzi magát, a kimerültség pihenés hatására sem szűnik meg. 
  • Állandó, szűnni nem akaró álmosságérzés a nappali órákban is. 
  • Nehezedre esik összpontosítani, a koncentráció fenntartása csak részben, kis hatékonysággal vagy egyáltalán nem valósul meg. 
  • Enyhe, nem állandó alvászavarok.

A súlyos kimerültség jelei

  • Folytonos, állandósult alvászavarok és kialvatlanság, alvás helyett a problémákon való gondolkodás, stresszelés. 
  • Memóriazavarok, a rövid és hosszú távú emlékezet gyengülése, nevek, dátumok, telefonszámok, megbeszélt találkozók elfelejtése. 
  • Lehangoltság, kedvetlenség, állandósuló pesszimizmus, a motiváció hiánya. 
  • Romló tűrőképesség, csökkenő stressztűrés, fokozódó idegesség.
  • Fizikai tünetek: szélsőséges gyengeség, szédülés, izomremegés, izomgörcs, állandó fájdalomérzet.

A krónikus fáradtság, szellemi, érzelmi idegi kimerültség megelőzése és kezelése

Az első, hogy kiderítsük, mi okozza a kimerültséget, az ok meghatározása után pedig ennek megfelelően válasszuk meg a megfelelő kezelést. 

A kimerültség megelőzése

Néhány jó tanács, amely segíthet a kimerültség megelőzésében:

  • Feküdj le aludni és kelj fel minden nap azonos időben. 
  • Lefekvés előtt közvetlenül ne egyél. 
  • Délután négy óra után ne igyál kávét vagy energiaitalt. 
  • Vacsorára kerüld el a nehéz ételeket és a (mértéktelen) alkoholfogyasztást. 
  • A lefekvést megelőző két órában már ne nézegesd a tévé, a telefon vagy a számítógép képernyőjét.
  • Minden reggelt kezdj bőséges, értékes fehérjékben és zsírokban (pl. extraszűz olívaolajban) gazdag reggelivel. 
  • Minden nap végezz legalább 30 perc intenzív testmozgást. 
  • Minden nap igyál meg legalább 3 liter vizet. 

A kimerültség kezelése

A kimerültség kezelésére nehéz univerzális gyógymódot kínálni, hiszen, ahogyan már említettük, minden eset más és más. A kezelés lépéseit a kimerültség okának megfelelően kell megválasztani. Ennek figyelembevételével adunk néhány tippet.

Tanulás közben fellépő kimerültség

Egyes karokon, szakokon a terhelés, főleg vizsgaidőszakban óriási lehet. Főleg abban az esetben, ha sok vizsgát viszonylag rövid idő alatt kell teljesíteni, ez a próbatétel extrém kimerültséggel járhat. Paradox módon ilyenkor a megoldás éppen az lehet, ha teljesen kikapcsol ez ember, és kitör a mókuskerékből. Vagyis egy olyan nap beiktatása, amikor egész napos kirándulás, plázázás-mozizás vagy bármilyen, lehetőleg minél aktívabb tevékenység jelenti a kikapcsolódást. 

Munkahelyi kimerültség

Az első lépés ebben az esetben is a konkrét kiváltó ok azonosítása. A legcélszerűbb, ha ehhez a munkatársak vagy akár a főnök segítségét is igénybe lehet venni. Egy tisztázó beszélgetés sokszor nem csak az okok feltárásához, de akár a megoldáshoz is elvezethet. Ez lehet a munkahelyi rutin átstruktúrálása, de lehet életmódváltás vagy végső esetben akár egy munkahelyváltás is. 

Érzelmi kimerültség

Ha az érzelmi kimerültség oka például egy boldogtalan emberi kapcsolat, a legjobb rövidre zárni és kilépni belőle. Azonban van, amikor az ember ezt nem teheti meg és ilyen egyszerűen nem oldhatja meg a problémát, ami az érzelmi kimerültséget okozza. Ilyenkor érdemes olyan dolgokat beiktatni az életünkbe, amelyek teljes mértékben feltöltenek és kikapcsolnak. 

Érdemes lehet továbbá megtanulni nemet mondani. Fontos, hogy ha valami nem fér bele az időnkbe, akkor kedvesen, de határozottan el tudjuk utasítani az erre vonatkozó kéréseket. Ezzel egy jelentős stresszforrást semlegesthetünk az életünkben. 

Betegség okozta kimerültség

Itt fokozottan igaz, hogy a kimerültség kiváltó okát kell kezelni. Vérszegénység esetén például gondoskodni kell a megfelelő vasbevitelről, ami azután fel is szívódik. Depresszió esetén a szükséges pszichológiai vagy pszichiátriai kezelésről, magas vérnyomás esetén pedig a normál érték beállításáról és fenntartásáról. Ehhez természetesen mindenekelőtt egy pontos diagnózisra, a későbbiekben pedig megfelelő orvosi segítségre van szükség. 

Érdemes odafigyelni a figyelmeztető jelekre

Sokan hajlamosak napirendre térni felette, ha a megszokottnál fáradtabbak. A makacs, szűnni nem akaró kimerültségre úgy reagálnak, hogy “nekem erre nincs időm”. Sőt, nem csak a kimerültség, de más egészségügyi problémák jelentkezésekor is előfordul, hogy nem figyelünk fel az intő jelekre. 

Pedig minél előbb észleljük, hogy valami nincs rendben, annál hatékonyabban léphetünk fel ellene. Ezért bölcs dolog rendszeresen kivizsgáltatni magad, még akkor is, ha nincsen “semmi komoly” panaszod. 

De általában is igaz, hogy a megelőzés jóval eredményesebb, mint az utólagos kezelés. Ezért fontos egészségesen élni, étkezni, mozogni – és ehhez akár egy szakértők által megalkotott alkalmazás segítségét is igénybe venni.

Ne maradj le semmiről!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és értesülj az elsők között a digitális egészségfejlesztéssel, a munkahelyi egészségprogramokkal és az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tudnivalókról a Fitpuli szakértőitől!