A magas vérnyomás tünetei, lehetséges okai és megelőzése

Admin • 2020.09.29

A magas vérnyomás tünetei gyakran csak akkor jelennek meg, amikor a betegség már jóideje fennáll. Mivel a felnőtt lakosság körében népbetegségnek számít, érdemes tisztában lenni vele, magas vérnyomás esetén mi a teendő, és hogyan előzheted meg a kialakulását. Ha pedig már kialakult a betegség, fontos, hogy minél előbb kezdődjön meg a magas vérnyomás kezelése. 

Miért problémás a magas vérnyomás?

A szív- és érrendszeri betegségek közül az egyik legalattomosabb a magas vérnyomás, mivel sokáig tünetmentes. Ezért kezdetben szinte észrevehetetlen, miközben számos negatív hatása van a szervezet működésére. 

A vérnyomás értéke alapján mi számít normális és mi magas vérnyomásnak?

Először is nézzük meg, mikor számít a vérnyomás normálisnak, és mikor beszélünk magas vérnyomásról. 

  • Az 120/80 higanymilliméter (Hgmm) vagy ez alatti érték optimális vérnyomásnak számít. 
  • A normális vérnyomás megállapítása 120 és 130 Hgmm közötti szisztolés vérnyomás és 80-85 Hgmm diasztolés érték között történik. 
  • Emelkedett normális vérnyomásról akkor beszélünk, ha a szisztolés vérnyomás 130-139 Hgmm között, a diasztolés érték pedig 85-89 Hgmm tartományban helyezkedik el. 
  • Ha a pedig vérnyomás tartósan 140/90 hgmm feletti érték, magas vérnyomás, más szóval kóros vérnyomás a diagnózis.

Miért kell aggódnod magas vérnyomás esetén?

Mint már említettük, a betegség kezdetben gyakorlatilag tünetmentes – ám ez alatt az idő alatt is rombol. Ez azt jelenti, hogy:

  • károsítja az érrendszert,
  • rongálja a szívet,
  • emellett visszérgyulladást,
  • szívelégtelenséget,
  • érelmeszesedést, érszűkületet,
  • értágulatot,
  • súlyosabb esetben veseelégtelenséget,
  • agyvérzést, 
  • szívrohamot okozhat. 

Ezért fontos tisztában lenni vele, mik a magas vérnyomás tünetei, mik lehetnek a kiváltó okai, hogyan ellenőrizheted a vérnyomásod és mit tehetsz a megelőzés érdekében. A folytatásban ezeket tekintjük át. 

A magas vérnyomás tünetei

Annak ellenére, hogy ez a betegség tünetmentes, van néhány figyelmeztető jel, ami viszonylag korán jelentkezhet. Némelyik általános panasz vagy más betegségek tünete is lehet, mégis fontos, hogy minél előbb vizsgáltasd ki, ha valamelyiket észleled. 

A magas vérnyomás tüneteit időrendben, a megjelenésük sorrendjében soroljuk fel, tehát a legenyhébbtől haladunk a súlyosak felé. 

A magas vérnyomás tünetei:

  • izzadás,
  • rossz közérzet,
  • fáradékonyság, gyengeség
  • hidegrázás (láz nélkül),
  • lüktető fejfájás, tarkótáji nyomás (ami gyakran reggel jelentkezik)
  • szapora szívverés, 
  • koncentrációs zavarok,
  • enyhe szédülés, 
  • émelygés,
  • ideiglenes látás- illetve hallászavar, 
  • végtagi gyengeség,
  • orrvérzés,
  • légszomj, fulladás (fizikai aktivitás közben), 
  • mellkasi fájdalom.

A magas vérnyomás okai

A magas vérnyomás kialakulása szempontjából kétféle kategóriát különböztetünk meg. 

  1. Elsődleges hipertónia esetén nincs a betegség mögött azonosítható ok, szervi probléma vagy egyéb betegség. 
  2. Másodlagos hipertónia esetén azonban a magas vérnyomás egy szervi probléma következménye, illetve valamilyen betegség tünete. 

Néhány példa lehetséges kiváltó okokra: 

  • veleszületett érrendszeri betegségek,
  • vesebetegségek (pl. veseartéria-szűkület, mellékvese-daganat),
  • pajzsmirigybetegségek,
  • obstruktív alvási apnoe,
  • egyes gyógyszerek (pl.megfázás elleni gyógyszerek, fogamzásgátlók fájdalomcsillapítók, stb) mellékhatásai,
  • tartós drogfogyasztás.

Hogyan ellenőrizheted, normális-e a vérnyomásod? A vérnyomásmérés praktikus módszere

Az otthoni vérnyomásmérés a megfelelő vérnyomás beállításához nélkülözhetetlen. Mivel ezek az eszközök mára viszonylag olcsón beszerezhetők, akkor is érdemes időnként vérnyomásmérést végezni, ha valaki egészséges. Hiszen, mint láttuk, a magas vérnyomás sokáig tünetmentes, illetve a tüneteinek többsége nem specifikus, vagyis nem kizárólag erre a betegségre jellemző. 

Milyen vérnyomásmérőt vegyél?

Ma már számos otthoni vérnyomásmérő közül válogathatsz, viszonylag kedvező áron. De milyen készüléket érdemes választani? 

Néhány tipp a döntéshez:

  • A digitális vérnyomásmérő könnyen kezelhető, az értékeket könnyű leolvasni róla.
  • A felkaron, könyökhajlatban, az ott található artérián mérő típust válassz, ez sokkal pontosabb, mint a csuklón mérő eszközök. 
  • A vérnyomásmérő mandzsetta megfelelő méretű legyen, ha túl kicsi, az nehezíti a pontos mérést. 

Mire figyelj otthoni vérnyomásmérés során?

A vérnyomásmérés körülményei alapvetően befolyásolják a végeredményt. Néhány tényezőre érdemes a mérés előtt odafigyelni, illetve bizonyos dolgokat mellőzni, vagy megfelelően elvégezni – mint például:

  • A digitális vérnyomásmérőn leolvasható első adat a szisztolés vérnyomás, a második a diasztolés érték, végül pedig a pulzus. Az adatokat érdemes rendszeresen, minden nap ugyanazokban az időpontokban mérni, az értékeket pedig egy vérnyomásnaplóban vezetni. 
  • Mivel napközben ingadozik a vérnyomás (reggel a legmagasabb, éjjel a legalacsonyabb), érdemes több mérést is végezni a nap folyamán. 
  • A legfontosabb a reggeli mérés, ezt közvetlenül ébredés után végezd el. 
  • A vérnyomást érdemes mindkét karon elvégezni a pontosság és az összehasonlíthatóság érdekében. 
  • A mérés előtt egy órával ne igyál kávét.
  • Legalább negyedóra szünet legyen az utolsó cigi és a vérnyomásmérés között (de fél óra még jobb). Öt percig ülő vagy fekvő helyzet ajánlott a mérés előtt. 
  • A vérnyomásmérés előtt közvetlenül ne végezz nehéz fizikai munkát, intenzív testmozgást.

A magas vérnyomás megelőzése és kezelése 

A magas vérnyomásnak számos kockázati tényezője van, amelyek növelik kialakulásának esélyét:

  • életkor – minél idősebb valaki, annál veszélyeztetettebb, 
  • örökletes tényezők,
  • elhízás,
  • mozgásszegény életmód, 
  • elégtelen káliumbevitel,
  • túlzásba vitt konyhasó-, illetve nátriumbevitel,
  • dohányzás,
  • túlzott alkoholfogyasztás, 
  • stresszes életmód,
  • egyes krónikus betegségek, (pl. cukorbetegség).

A megelőzés szempontjából fontos, hogy ezekre a tényezőkre odafigyelj. Ez fokozottan igaz az életkor előrehaladtával, illetve ha a családban már előfordult magasvérnyomás-betegség. 

A magas vérnyomás megelőzése

Fordíts gondot a megfelelő étkezésre. Ez elsősorban a zöldségekben, gyümölcsökben, teljes kiőrlésű gabonákban, rostokban, vitaminokban gazdag élelmiszerek fogyasztását jelenti. Kerüld a feldolgozott élelmiszereket, különös tekintettel a felvágottakra, chipszekre, amelyek nagyon sok hozzáadott konyhasót tartalmaznak. Napi 6 gramm konyhasó a vörös vonal, amit semmiképpen nem ajánlott átlépni. (De ebben benne van minden, a boltban vásárolt élelmiszerek sótartalma is!). 

A legjobb, ha teljesen elhagyod a dohányzást és az alkoholfogyasztást, de ha mérsékelni tudod, már az is kedvező. Ez a szakorvosok szerint nőknél maxium napi 1, férfiaknál napi 2 adag italt jelent (1 adag ital=1 pohár sör vagy 1,5 dl bor, illetve 5 cl rövidital).

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a rendszeres mozgás jelentőségét. Ez bármi lehet, ami fekszik neked, akár egy intenzív, fél órás séta is kétnaponta. Ideális esetben heti 150 perc intenzív mozgást ajánlanak. A lényeg, hogy ne teljen el úgy hét, hogy két-három nap nem mozogsz olyan tempóban, ami egy kissé megizzaszt. 

A magas vérnyomás és a stressz sajnos kéz a kézben járnak. Így egy tartós stresszfaktor, akár a munkahelyen, akár a párkapcsolatban, akár az élet más területén nem egyeztethető össze az egészséges vérnyomás kialakításával. Ilyenkor megfelelő stresszkezelő technikák elsajátítására és alkalmazására van szükség (pl. meditáció, sport, valami hobbi, ami igazán kikapcsol stb.). Ez azonban bizonyos szempontból tüneti kezelés, a valódi megoldás a probléma megoldása, a stresszfaktor kiiktatása. 

A magas vérnyomás kezelése

A magas vérnyomásra a megoldás végül általában a gyógyszeres kezelés. Többféle vérnyomáscsökkentő érhető el, számos különböző hatóanyaggal. Ezek vényre kaphatóak, vagyis azt, hogy a betegnek melyik az ideális, a kardiológus szakorvosra kell bízni. 

A vérnyomás beállítása, a megfelelő gyógyszer és adagolás megállapítása nem mindig megy azon nyomban. Lehet, hogy több hét is kell hozzá, mire kialakul az a dózis, ami a normális vérnyomás beállításához szükséges – ez azonban természetes dolog. 

A magas vérnyomás megelőzése kapcsán említett tippeket ugyanakkor a betegség kezelése során is érdemes szem előtt tartani. Egy jelentős fogyás, az étkezés átalakítása, a rendszeres mozgás bevezetése akár a gyógyszer elhagyását is eredményezheti. De mindenképpen kedvező a magas vérnyomás kezelése szempontjából. Egy testsúlykilogramm leadása például 1 Hgmm-rel csökkenti a vérnyomás értékét. 

Egy tipp, még mielőtt kialakulna a magas vérnyomás

A megelőzés mindig sokkal egyszerűbb, hatékonyabb, eredményesebb (és egyébként olcsóbb is), mint az utólagos kezelés. Ez a magas vérnyomásra is igaz. Mennyivel jobb még azelőtt elkezdeni rendszeresen futni, bringázni, úszni vagy edzeni, hogy az orvos vérnyomáscsökkentőt írna fel, nem igaz? Amit ráadásul az embernek általában élete végéig szednie kell. 

A Fitpuli pontosan ebben lehet jó segítőtársad, hiszen szakértők tervezték, hogy bárkinek hatékony és praktikus eszköze legyen az egészséges életmód terén. Ha netán még nem tetted meg, ismerkedj meg vele weboldalunkon!

Ne maradj le semmiről!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és értesülj az elsők között a digitális egészségfejlesztéssel, a munkahelyi egészségprogramokkal és az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tudnivalókról a Fitpuli szakértőitől!